Door het vergroten van kennis en inzicht in het spel en meer kennis in de techniek van het biljarten,  consta-teerde ik, dat ikzelf wel beter werd, maar clubgenoten bleven steken op een nivo, dat afhankelijk was van de vorm van de dag. Om die reden ben ik mijn verworven bekwaamheid gaan omzetten in instructie-lessen voor degenen die daar bij wilde zijn. Door dit te doen, leer je anderen om gebruik te maken van meer technieken in het biljarten. En zelf : door de lessen te maken en te geven nog meer te leren !

Zo snijdt het mes aan 2 kanten.

 

Om tot een redelijke tot goede beheersing van het biljarten te komen, is het in de eerste plaats nodig dat veel wordt geoefend ; een goede vaardigheid speelt daarbij een grote rol en bovendien is het noodzakelijk een goede technische kennis van het spel te bezitten. Om dit te verkrijgen is het aan te bevelen om privé lessen te nemen. Maar ook in verenigingsverband is het mogelijk om met een kleine groep ( max 3-4 man ) basis-kennis op te doen binnen aangeboden lessen. Bij diverse verenigingen is er altijd wel iemand die dat zou kunnen. Ik heb deze draad opgepakt bij mijn eigen clubje.

 

Ik heb daarvoor een 8-tal lessen ontwikkeld, die in een 2 uur durende sessie per keer gegeven worden. Een klein groepje leergierige kandidaten ( maximaal 3 - 4 ) krijgen uitleg en oefening in de techniek. De basis ligt altijd bij de lichaamshouding, de keuvoering en de afstoottechniek. Daar is meestal al veel te winnen. Vervolgens het oppakken van de aangeboden techniek ( bijvoorbeeld : de trekstoot ).

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De Lessen :  Hieronder les 1 t/m les 8 met de globale inhoud. Mijn gedachten en overwegingen m.b.t. de inhoud van elke les, vindt U terug in de sub-pagina's van deze rubriek.

 

Les 1 : Houding en keuvoering in relatie tot afstoottechniek.

            Aanspelen op ‘halve bal’ en gebruik maken van de voorkeurshoek.

 

Les 2 : Dun spelen of DOORSCHIETEN ?

            Mikpunt en Raakpunt bepalen bij doorschieten.

            Oefenen met de acquitstoot ( over 3 of 2 banden )

 

Toevoeging aan les 2 : zie de situatie onder !

 

Les 3 : Basistechnieken voor TREKSTOTEN

            Mikpunt en Raakpunt bepalen bij trekstoten.  Oefenen in verschillende posities.

 

Toevoeging aan les 3 : zie de 2e situatie onder !

 

Les 4 : TREKSTOTEN vanaf een hoek van 90º  ( halve bal )

            Oefenen van Amorti-stootvormen. Begin van verzamelen.

 

Les 5 : SNIJSTOTEN onder hoeken van 30º , 60º en 45º ( halve bal )

            Een andere hoek, een andere aanpak.

            Oefenen van de verschillende hoeken op wisselende afstand.

 

Les 6 : Eénbandstoten en tweebanders

            Oefenen van voorbeelden.

 

Les 7 : Een simpele LOSSE bandstoot.

            Mikpunt op de band bepalen en zonder effect afstoten.

            Losse band door de hoek over 2 banden.

 

Les 8 : Bandstoot posities.

            Meer over verzamelen en overhouden.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

IK bied deze lessen aan : binnen mijn eigen club aan mede-clubleden.

                             aan : andere clubs, indien daar belangstelling voor is.

                             aan : particulieren, die de beschikking hebben over een eigen biljart

Voor meer informatie en/of vragen vult U onderstaand formulier in :

  

Toevoeging aan les 2 : zie de situatie op mijn oefenbiljart. Bal1 en Bal2 zijn steeds op dezelfde positie. Het kruisje ( van Mike's live Biljartstudio ) is bedoeld om doorschieten, boven aan de bal, te oefenen.

De locatie van de kegels, geven mogelijke plaatsen aan van Bal3.

In het 2e plaatje ( rechts ) zijn de 5 looplijnen van Bal1 gegeven. Oefenen, oefenen, oefenen !

 

Toevoeging aan les 3 : zie de situatie op mijn oefenbiljart. Bal1 en Bal2 zijn steeds op dezelfde positie.

Het rondje ( van Mike's live Biljartstudio ) is bedoeld om trekstoten te oefenen. Onder aan de bal, door het rondje, omdat je eigenlijk 'door de bal' speelt.

De locatie van de kegels, geven mogelijke plaatsen aan van Bal3.

In het 2e plaatje ( rechts ) zijn de 5 looplijnen van Bal1 gegeven.

Ook weer : Oefenen, oefenen, oefenen !